tirsdag 31. januar 2012

Mine orkideer

Siden hagen er helt full, og fordi jeg de siste årene har luket ganske godt blant stueplanene mine, fant jeg ut at jeg hadde lyst å prøve meg på orkideer. Her er det store muligheter for å tilfredsstille en eventuell samlemani! Et enormt utvalg av orkideer med ulike farger, fasonger, størrelser og med eller uten duft. Rimelige er de også blitt etter hvert; Maxi hadde orkideer til 59,- og på Ikea fant jeg noen snåle varianter til 98,-

Ellers har jeg hatt varierende hell med stueplantene mine. Enkelte, som hoyaen, trives godt og vokser som ugress. Jeg har flere stykker, og når én av dem begynner å blomstre, følger resten etter. I noen uker blir hele huset fylt av en sterk, søtlig lukt som kommer i bølger - og gjerne om kvelden. Ellers har jeg en hawairose som jeg kjøpte som stikling i botanisk hage på Gimle gård. Da den traff taket, klippet jeg av de fineste greinene og laget mange nye planter. Den har flotte, mørkerøde blomster som er helt fylte.

En del kaktuser har de siste årene funnet veien til vinduskarmene i stua og på kjøkkenet. På denne tiden av året fyrer vi godt med ved om dagen/ kvelden, men i løpet natten synker temperaturen igjen til ca. 18 grader. Det ser ut til at kaktusene liker dette, og flere av dem har faktisk blomstret. Ellers er jeg ikke så flink til å huske på å vanne.. Det hender at en plante henger sørgelig med alle bladene før jeg oppdager at den trenger vann. De som ikke tåler slik røff behandling, blir nådeløst hevet ut i kulda - eller jeg gir dem vekk til min mor som har skikkelig grønne fingre. Ved et par anledninger har jeg levert en plante til "rekreasjon" hos henne, og hentet den igjen når den føler seg bedre. Jeg håper at orkideene innfinner seg med tilværelsen her hos oss, men hvis det skulle bli behov for det, vet jeg at et opphold i mors stuevindu gjør underverker; hennes orkideer blomstrer jevnlig med en hel skog av blomster!

2 kommentarer:

  1. Jeg forsøker etter beste evne å kjempe imot orkidéfristelsen. Derimot føler jeg meg hjelpeløs mot blomstrende klatrere, enten de nå skal bo inne eller ute. Skal prøve å så pasjonsblomst i dag, og jeg har allerede sådd ipomoea purpurea. Gjenstår å se om de tar seg!

    SvarSlett
  2. Ipomea er kjempefin! Jeg har forsøkt før, men den ble liten og puslete - jeg er ikke flink nok til å vanne og gjødsle altså. Pasjonsblomst er jo også skikkelig eksotisk.. min mor hadde en blå i mange år - den ble bare større og større fordi hun klarte å overvintre den på et kjølig rom:-)

    SvarSlett