mandag 5. januar 2015

Perler, glitter og stas!

Plutselig lager jeg myndehalsbånd!


Det hele begynte med at jeg fikk lyst til å kjøpe et ekstra fint myndehalsbånd til Spliff. Da vi hentet hjem Inky, fikk hun et glitterhalsbånd i rosa mykt skinn med swarovski krystaller. Hun fikk flere turhalsbånd, for lek og moro og tur i skogen - men det rosa var hennes. Det har vi tatt godt vare på - det er et minne etter vår Inky. Tiny har også sitt pyntehalsbånd. Til ham kjøpte jeg et i sort/cocnagfarget bøffelskinn(!) med nagler. Navnetagen er sort med en hodeskalle på, et sjørøverhalsbånd til en liten røver.

Altså ville jeg finne et ekstra fint halsbånd som skulle bli Spliff sitt finhalsbånd. Han er jo en ung og spretten fyr, så jeg tenkte at her måtte det et skikkelig myndehalsbånd til. Tradisjonelt ble slike halsbånd pyntet og overlesset med broderier og frynser. De kunne se ut som de reneste kunstverk. Men de er også funksjonelle. 
Det er jo slik med de fleste mynder, at hodet er smalere enn halsen. Derfor vil vanlige halsbånd lett gli av - eller de vrir seg ut av det dersom de er noen stabeist. Det hendte at Inky stoppet og strakk på halsen - og plutselig gikk jeg tur med halsbåndet hennes! (Hun hadde et "vanlig" halsbånd.)Et myndehalsbånd skal være bredt, slik at det er behagelig å ha på for disse langhalsede langsnutene - nakkeskader vil vi jo helst unngå. 

Altså - aksjon Finn Et Vakkert Myndehalsbånd ble iverksatt. Jeg lette gjennom amazoon og e-bay og googlet i vei. Flere hundre halsbånd flimret over skjermen min. Men enten var det feil størrelse eller så var de for dyre. De virkelig vakre med perler og pynt - eller broderier - og sydd i fargerike stoffer og skinn, koster ganske mye..

Tanken slo meg at det måtte gå an å lage slike selv. Bilder av halsbånd ble nøye studert og så tenkte jeg som Pippi at det har jeg ikke gjort før, så det kan jeg helt sikkert. Etter å ha kikket på så mange forskjellige halsbånd, fikk jeg lyst til å lage et med perler og en dusk foran. Jeg fikk symaskin i gave av mine foreldre, noe jeg satte stor pris på! For det går hardt utover fingrene å skulle sy noe slikt for hånd.. Jeg snakker av erfaring. Så begynte jakten på stoffer og perler.


Jeg laget mange som jeg måtte forkaste. Det ble skrukkete, klumpete, jeg valgte feil stoff eller feil sytråd. Nå har jeg nesten kommet i mål m.h.t. stoffer, fremgangsmåte og pynt. Det mangler å teste ut neopren som foring inni halsbåndet. Jeg trenger noe skikkelig slitesterkt som samtidig er behagelig å ha på. Det selges mange hundehalsbånd med neoprenstoff som foring, så derfor vil jeg teste dette. Fleece duger ikke (det har jeg brukt inn i Tiny's halsbånd). Det vil nok slites ut etter hvert. Det er greit nok at disse halsbåndene ikke er laget for løping og leking, men de skal likevel holde livet ut for sin firbeinte eier!

Jeg har bestemt meg for at jeg ikke vil legge så mye arbeid i et halsbånd med plastikkperler! Derfor har jeg bare kjøpt glassperler, swarovski-perler og perler laget av naturstein. Disse koster litt ekstra, men som sagt - plastikk er kjipt.

Jeg bruker en såkalt møbeltråd til å feste dem med. Jeg har forsøkt å slite tråden.. det klarer jeg ikke med håndmakt. Den er kjempesterk! Forsøkte meg med en såkalt perletråd - den ser ut som fiskesen. Det fungerer dårlig fordi den er altfor "stiv" og det blir ikke pent når jeg syr perlene til stoffet. Jeg får stole på at møbeltråd er laget for å vare noen år.

Stoffet til frontstykket er ganske enkelt bomullsstoff. Jeg kjøper ferdige quilt-stoffbiter. Det fins et kjempeutvalg og masse forskjellige farger og mønstre. Men jeg er mest fornøyd med de halsbåndene jeg har laget med mørke stoff - kanskje fordi tråden ikke synes så godt da. Derfor lurte jeg på å handle inn noe virkelig mykt og tykt bomullsstoff i sort og heller kjøpe metervare. Så har jeg mye liggende og slipper å handle quilt-biter hele tiden. De er jo også ganske dyre; helt oppi 50-60 kr. for en liten stoffbit.

Fargene kan jeg "tilsette" ved hjelp av pyntebånd! Det jeg fant til Tiny, synes jeg er kjempelekkert. Bredt og i fine farger. Jeg brukte viselin til å stryke det fast til frontstykket. Da ble det rett og pent. Jeg er i grunnen veldig fornøyd med dette siste halsbåndet. Det er rett og ordentlig uten skrukker og skeive kanter - fargevalg og slikt er en smakssak. Jeg valgte grønt til Spliff. Han kler det kjempegodt! Det er også laget av perler som jeg kjøpte den gangen vi dro for å hendte Inky - ved vikingsenteret i Borre. Grønne, håndlagde glassperler. Jeg synes det skulle være noe ekstra ved Spliffs halsbånd - og håper de bringer lykke.

Pyntebånd, ja! Det er ikke lett å finne! Noen er som sløyfebånd - andre er tykke og virker bedre kvalitetsmessig. Håper jeg kan få en av hobbyforretningene eller sybutikkene til å ta inn noen ekstra fine, evt. finne et sted på nettet som jeg kan bestill slike.

D-ringer er også et kapittel for seg selv. Det er visst ikke marked for slikt her i Kr.sand, så jeg har måttet ty til en skinnforretning i Danmark! Bestillingen ligger inne - så nå er det bare å vente på at postmannen skal gjøre sitt. Perler har jeg også bestilt. Denne gangen gikk jeg for grønne/kongeblå(kobolt)/knallrød og så noen azurfarget(gyllenbrune). Ville helst hatt mange fine i brunt/gull, men det er visst ikke den mest populære fargen. Jeg får ta en ny runde i hobbybutikken og se om de kan ha noe jeg har oversett..

Derimot falt jeg for endel store glassperler i fine farger, noen små røde marihøner i glass - og dråpeformede krystaller. Gleder meg til å "komponere" nye halsbånd!






Dette ble nesten en avhandling! Men neste perleglitterblogginnlegg får bli når jeg har endel å vise frem. Jeg kommer til å lage disse enten jeg får solgt dem eller ikke - i det minste vil Spliff og Tiny kunne pynte seg for enhver anledning ;)

1 kommentar:

  1. Hei,så flotte halsebånd du lager. Hvor kjøper du stoff og perler? Selger du? Heidi 91748225

    SvarSlett