onsdag 21. november 2012

Regn, regn, regn, regn

En er en, og to er to-
vi hopper i vann,
vi triller i sand.
Sikk, sakk,
vi drypper på tak,
tikk, takk,
det regner i dag.
Regn, regn, regn, regn,
øsende regn,
pøsende regn,
regn, regn, regn, regn,
deilig og vått,
deilig og rått!
En er en, og to er to-
vi hopper i vann,
vi triller i sand.
Sikk, sakk,
vi drypper på tak,
tikk, takk,
det regner i dag.


De fleste på min alder husker regndiktet av Sigbjørn Obstfelder? Men jeg kan ikke huske at det i barndommens dager pøste ned i slike mengder som det vi opplever i dag..

Nå har jeg forsåvidt forsont meg med at her til lands får vi litt mer nedbør enn den gjennomsnittlige monsunstat. Noen ganger synes jeg til og med at det er litt deilig med regn! Her har jeg listet opp noen fordeler med regn:

1. Hagen trenger regn.
2. Det lukter godt ute etter en skikkelig regnskyll.
3. Strømprisene faller.
4. Kakao og raggsokker inne foran vedovnen med god samvittighet.
5. Regnbuer.
6. .. ok, her begynner jeg å få problemer..

Inky har også problemer med regnet. Det er slått grundig fast at hjortiser ikke er spesielt begeistret for det våte element! Hun ser bare sørgelig og pjusk ut etter en time ute i kaldt høstregn.


Visste du forresten at regndråper ikke er tåreformede? Små regndråper er nesten runde, litt større blir de flattrykt og enda større blir de formet som en fallskjerm før de blir ustabile og deler seg i to.

De største regndråpene som er registrert, var 1 cm i diameter! Normalt er de kun 1/10 av denne jumbovarianten.

Regndråper mindre enn 0,5 mm kalles yr. Skyer kan være stratiformede eller cumuliformede og produserer forskjellige former for regn.

I dag er atter en dag med nedfall av store og små, våte, kalde og høstlige dråper. Gråbeina ligger rett ut og føler lavtrykket tynge. De har ikke så veldig lyst til å ut i slikt vær. Jeg sitter her og blogger - og venter på opphold. Men dersom det skulle vise seg å sildre fra himmelen hele dagen, tar jeg regntøy og støvler på og lurer dem med meg ut allikevel. Så er det ekstra deilig å komme hjem og drikke varm kakao, bytte til pysj og raggsokker og kose seg foran ovnen med en film eller en god bok.

..og hundene? De blir gnurt tørre i hvert sitt store badehåndkle, får en godbit hver og så kan de sove resten av ettermiddagen og kvelden. Rene, myke og velduftende i pelsen etter en skikkelig regnskyll..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar