søndag 31. august 2014

Risikotillegg på kjøkkenet!!

Jeg vil gjerne ha risikotillegg når jeg jobber med matauk fra nå av!!!

Nå skal det innrømmes at jeg er særdeles klønete når jeg håndterer kniver, men jeg synes likevel jeg fortjener noe ekstra godt etter å ha "lidd meg gjennom" en omgang med syltegresskar og div. kilo sopp!

Først sopp:



























I år er det soppens år.. Det er utrolige mengder med sopp! Sist høst kunne jeg kantarell og lys piggsopp. I år hadde jeg tenkt å lære meg én til. I stedet har jeg lært meg flere; steinsopp, smørsopp, matriske, sandsopp og skrubb.

Steinsopp er kjempegod og lett å kjenne igjen. Kan i grunnen kun forveksles med gallerørsopp, som smaker forferdelig!! (Bare ta mitt ord for det - jeg har forsøkt..)

Smørsopp. Dette er blitt min favoritt. Den er slimete og ekkel på hattehuden (urk) som er brun og farger fingre og redskaper like brune og ekle. Den har en like sleip og brunfarget ring på stilken. MEN, når den er "skrelt" ser den ut som sitronfromasj og lukter godt. Den smaker enda bedre i en stuing!!




Smørsoppen kan forveksles med lerkesopp (som også er en god matsopp) og noe jeg kaller ekkel kusopp. Tror den heter sumpkusopp.. Når du vet forskjellen, er det ikke vanskelig i det hele tatt å se forskjell. En fordel med smørsopp: jeg tror de fleste synes den er så ekkel å plukke, at de lar den stå. Mer til meg!!

Matriske er lett. Den har orange saft. Det er ingen andre sopper som har denne orange saften, derfor er den helt trygg. Det fins to stykker; furumatriske og granmatriske. Jeg ser ikke forskjell, men det spiller ingen rolle - de er begge gode.

Sandsoppen er litt lettere å forveksle med ekkel kusopp. Det er en rørsopp som blir blå når du skjærer over stilken. Det kan også skje med kusoppen, derfor er det lettere å se forskjell på rørlaget. Det er grovt på kusoppen mens på sandsoppen er det små åpninger. I tillegg er kusoppen så seig du kan bøye hatten uten at den knekker!

Til sist: skrubb. Den plukker du bare når det ikke er noen andre gode sopper igjen i skogen, er jeg blitt fortalt - så den får foreløbig stå igjen og pynte skogbunnen med sitt nærvær.

Oppskrift på digg soppstuing:
Finsnitt sjalottløk og fres den i godt smør i en panne. Tilsett soppen, renset og kuttet i terninger. Stek sammen et minutt eller to på god varme. Slå over en klunk hvitvin eller cognac (nam) og la koke inn. Skru ned varmen og tilsett litt fløte eller kokosmelk. Krydre med salt og pepper, noen dråper sitronsaft og dryss evt. litt persille over. Himmelsk!!

Så hva var nå dette snakket om risikotillegg?

Når du skal plukke sopp, trenger du en kurv/nett, en soppbørste og en liten skarp kniv. Jeg har kuttet meg sånn omtrent 7429 ganger. Dette fordi soppen er glatt og sleip og det regner jo som kjent ofte på høsten, så litt kald på fingrene blir en jo. Da er det lett å kutte seg.. Det sviiiir i alle de små kuttene hver gang jeg skal skvise sitron over soppstuingen!!!! Au!

Så syltegresskar:

Syltede gresskar er digg til fiskesuppe. Ergo må jeg lage syltegresskar! Det involverer noen digre, umedgjørlige grønnsaker (eller noe sånt) med hardt skall og sleipe innvoller. Dette gjør at en skal være en kløpper med store kokkekniver og små, sylskarpe grønnsakskniver. Det er ikke jeg.. Etter å ha kuttet meg to ganger inni håndflaten; først i den ene hånden, så i den andre, tok jeg på meg engangshansker! Det hjalp litt, men det var mest for å ikke få blod i gresskarglassene mine. Da litt over en kilo gresskar stod ferdig hakket i terninger på benken, tok jeg av meg hanskene. Så var det laken sin tur. Den består av 4 dl. eddik, myyye sukker og litt fersk ingefær. Mens jeg skummet av laken, klarte jeg å helle kokende eddiklake på den hånden som har lidd mest hva gjelder små og større kutt!! AAAAUUUUUU!!!

Så nå har jeg fortjent cognac og cigar. Banna bein!!

Her er litt bilder og oppskriften:



1 kg. ferdig renset gresskar
4 dl. eddik 7%
750 g sukker
40 g frisk, renset ingefær

Vask gresskaret, del det i to og skrap ut kjernene. Skjær i skalker og skrell skalkene. Skjær fruktkjøttet i terninger. Kok opp eddik, sukker og ingefær og la gresskarterningene koke seg blanke og møre i laken. Fyll gresskarterningene på glass eller i krukker. Kok laken videre ca. 15 min. til den blir tyktflytende. Hell laken over gresskarterningene. Avkjøl og sett på lokk. Hell fra laken etter en uke og kok den opp igjen. Ta da ut ingefæren og hell laken igjen over gresskaret. Avkjøl og sett på lokk. Oppbebar syltet gresskar mørkt og kjølig.

Dette er mitt første forsøk, så er litt spent :-)
Imens jeg venter på å smake, så trenger hendene mine å dra på spa...



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar