fredag 19. juli 2013

Endelig sommer!

Endelig kom sommeren!
Hagen i full flor - som en vakker bukett!















Min mann har omsider avsluttet de fleste jobbrelaterte prosjekter og arbeidsoppgaver og bestemt seg for å ta noen ukers ferie før skolen starter opp igjen i august. Sønnen har fått sitt skolevalg oppfylt og kan puste lettet ut og samle krefter til ny dyst. Og jeg..? Jeg bruker sommeren til å få realisert vinterens og vårens hagedrømmer - eller, jeg gjør et tappert forsøk i alle fall. Denne sommeren ville jeg gjerne få satt opp et gjerde i skråningen bak huset slik at hundene kan ha en egen tumleplass. Der kan de snuse og undersøke, grave og klatre. Dessuten vil en skikkelig sti ned til myra gjøre det veldig enkelt å bruke det som et utgangspunkt for tur. Mellom oss og Lolandsheiene er det et utrolig flott turterreng hvor vi ikke kan gå oss vill! Det er nemlig ringet inn av Rv9, 454 mellom Øvrebø og Vennesla og 57 som går i en stor bue mellom disse, over Loland. Her er noen bilder fra turen i morges..


Myra bak huset..
Inky på tisteljordet - litt som Tussi, det sørgelige
eselet i Ole Brumm..
Tiny koser seg på tur på tross av varmen!
Min kjære, kjære hjortehund Inky.
Ikke photoshoppet - fargen på dette gresset er helt
uvirkelig! Limegrønt!


Turen bak huset er helt fantastisk - vi er heldige som bor på et sted som dette, synes jeg. Akkurat nå er det som et eventyr.. Myra bak huset vårt er innringet av bregner som strekker seg opp til brysthøyde. De står der og lager en sval urskog for pusen vår Sofus - dette er hans rike og han regjerer her som en liten løve. Ute på myra (som vi kaller det, selv om det etter hvert har tørket opp til en eng) er det store felt med geitrams. De blomstrer nå i lilla. Omkring er det markblomster av alle slag, gule, blå og hvite. Strå av forskjellig art, lårhøyt og lett - bølger i det minste vinddrag og gir en følelse av å være være på havet. Et hav av strå. I skogen er nå blåbæra store og søte - alt regnet og påfølgende sol og varme har gjort underverker. Jeg fant til og med molter nede på myra ved skolen!! Der nede blomstrer myrull og lyng. Det lukter honning. Små blålilla orkideer vokser også der - tror de er fredet, men er ikke sikker..


Tiny går bananas i utkanten av myra.
En trett og sliten Inky tar seg en liten hvil i gresset.

Etter å ha passert gjennom furuskog og blåbærlyng, kommer det et felt med hvite bjørkestammer. Mellom bjørketrærne vokser et mykt, limegrønt gress. Det er ikke mye undervegetasjon som f.eks. einer her - tror det er fordi det har gått sau og beitet her for en tid tilbake. Restene av et gammelt gjerde viser hvor grensene går mellom bondegårdene som ligger på hver side av turområdet vårt. I utkanten av det limegrønne gresset, vokser massevis av små, gule blomster. Jeg har glemt hva de heter, men roten kan brukes til å farge lin helt rødt. På andre siden av en liten stripe små, buskaktige bjørketrær, er det en liten eng som er fullstendig overgrodd med lillablomstrende tistler. Det er så vakkert at jeg forbanner mitt hobbykamera som slett ikke klarer å yte det rettferdighet..


Et øyeblikksbilde - og dermed kom fotografen
også med i form av en skygge på ulven :-)
Tiny i lyng og gress på vei til tisteljordet.
Han er jo vakker, da, min Tiny.

I morgen har vi planlagt en tur til Lindesnes. Det skal bli godt å tilbringe en dag ute ved sjøen. Jeg håper på en liten bris.. og lurer på om jeg skal ta med gamlemor Inky. Hun har tålt varmen veldig dårlig denne sommeren. Virker trett og slapp hele tiden - lille gollet mitt. Vi går en liten tur, en halvtimes tid, tidlig om morgenen. Før solen har fått skikkelig tak, er det ikke mer enn rundt 15-18 grader ute. Allikevel har hun hengt etter, benytter enhver sjanse til å legge seg ned og virker i det hele tatt som om hun bare vil ligge hjemme og sove. Hun begynner å merke alderen, min kjære langsnute, som jeg er så inderlig glad i. Håper hun føler seg bedre når høstdagene kommer med frisk luft og lavere temeraturer.. I mellomtiden får hun kalde omslag (badehåndkler lagt i frysen en stund), vifte helt for seg selv, kjøleelementer under madrassen og en og annen isbit som avkjølende godis :-) Både Inky og Tiny liker Friskis. Men de får ikke sjokoladen, da.


Inky har søkt tilflukt under benken sammen med lillepus Salsa.


"Det er så vaaaarmt!"














Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar