onsdag 21. august 2013

Omvei til sopp...

Jeg dro med meg Tiny på en liten ekskursjon langs Fjellmannsvegen i dag. Det er bratt, veldig bratt å klatre opp for å finne stien. Jeg puster og peser, hveser og piper. I grunnen har jeg funnet ut at min kondisjon har to topper i løpet av året, og to bølgedaler. Jeg er i best form tidlig vinter og sen vår/ tidlig sommer. Forklaringen er at midtvinters er det vanskelig å komme seg på langtur pga. snødybden. Om sommeren er det varmen som setter en stopper for langturer. Derimot er det flott å traske noen timer i skogen om høsten og tidlig om våren, når snøen forsvinner. Så på denne tiden av året høres jeg ut som en astmatisk storrøyker med lungeemfysem ved anstrengelse..


















Målet for turen i dag, var å finne sopp. Fangsten, tilsatt en hel boks fløte, smør og hvitvin, vil ikke klare å erstatte kaloritapet forårsaket av klatreturen.. Særlig når fangsten består av tre små kantarell! Utsikten var allikevel verd klatreturen.



















I iveren etter å finne sopp, gikk vi oss bort bittelitegranne. Det ble belønnet med dette flotte området som bonden antagelig har tiltenkt noen fårete dyr. Et gammelt steingjerde omringet lysningen. Tiny galopperte lykkelig avgårde for å undersøke - det gikk elgtråkk på kryss og tvers. Heldigvis er han mynde og ikke sporhund! Selv om han nok skulle ønske at han var husky på turen i dag, hehe..





I tillegg til at området var infisert av perverse mengder flått, hentet vi en diger sky fluer på toppen av heia. Det var litt morsomt. På vei opp: ingen fluer. På toppen: masse, masse fluer. På vei ned: masse, masse fluer!

Det summet så høyt at det var som å stå i nærheten av en bikube. De satt seg på armene, på tøyet, i ansiktet og på kameralinsen. Eneste måten å holde flueskyen i sjakk, var å være i bevegelse. Hver gang vi stoppet, tok skyen oss igjen og landet på oss. Tiny fikk et aldri så lite hysterisk anfall da vi stoppet en liten stund for å ta en rast. Men så resignerte han og fikk samtidig et litt pussig uttrykk, noe som bildet over viser. Jeg måtte le, men det er kanskje litt dårlig gjort når han synes det er så fælt..?

Etter at vi kom hjem, måtte jeg bruke en lang stund på å lokalisere alle flåttene. Grøss. Jeg fant over 20 stk. på ulven - og selv fant jeg en i BH'en min. (Skriiiiiiiiiiik!) Jeg brant øyeblikkelig undertøyet og sprayet hele meg med en antiflåttspray. Slikt skulle være ulovlig - flått, ikke spray.

Udyr til tross, jeg synes det var en veldig fin omvei til ubetydelige mengder sopp!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar