tirsdag 15. oktober 2013

Makrofototur!

Prosjekt: bli bedre amatørfotograf.
Del 1

I dag bestemte jeg meg for å forsøke å bli fortrolig med makrofunksjonen på kameraet mitt. Hittil har jeg vært skuffet, men det kan jo ha noe med mine (manglende) fotokunnskaper å gjøre. Altså, til verket. Her er resultatet av dagens "fangst". De er ikke photoshoppet, annet enn at jeg har forminsket dem litt fordi jeg tar bilder i veldig høy oppløsning. Dessuten har jeg lagt på en copyright.

Tabbe: jeg har ikke husket å notere innstillingene! Vet ikke om jeg kan gå inn på hvert bilde og finne ut av dette i ettertid.. Hmm... mye å lære!

Edderkoppnett med dugg i motsol -
umulig å motstå, så det ble mange slike bilder..

Bildet ble ikke helt skarpt, men jeg tok
det med likevel, for jeg synes det ble fint.

Det gyldne snitt får jeg tenke på senere.
Her skal det eksperimenteres!

En liten edderkopp har spint et vakkert
teppe i blåbærlyngen.

Selv om jeg tar bildet av noe som er nærme,
prøver jeg å passe på hvordan bakgrunnen ser ut.

Ikke lett å fange solen i en dråpe..

Brunt gress og en passerende gråpels..

En hel eng med bare strå med duggdråper på!
Det glitret som i tusen diamanter -
mye vakrere enn dem som kan puttes på en finger!

Gresset fanger nedfalne blader og duggdråper.

Mosen er fremdeles grønn og myk.

Jeg liker kontraster! Knall gult mot
sølvgrått. Vakkert.

En ulvehale snek seg inn på bildet..

De engang så vakre lilla tistlene er nå
helt visne og gråbrune.

Dette bildet liker jeg faktisk veldig godt!
Morsomme lysflekker i bakgrunnen..

Skygge gir mye blått i bildet.
Kamerastativ og lenger eksponeringstid?

Riktige lysinnstillinger, slik at en får
gule blader og blå himmel - ikke lett..

Helt irrgrønt midt i alle høstfargene!

Rognblader - de får vanligvis de vakreste
høstfarger. Disse var helt brune.

En solgul og vakker liten vårblomst
midt i oktober!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar