søndag 17. august 2014

En sommer i vår hage - del 2/2

Jeg har i mange år samlet på løk, røtter, knoller og frø. Resultatet er et konglomerat av forskjellige vekster fra mange verdenshjørner! Noe forgår mens annet består. Slik er livet i vår hage. Trangt om plassen er det - men vekstene klarer seg stort sett med mye mindre plass en det bøkene og de lærde anbefaler (det var det der med botanikk, da!!). Noen planter aner ikke at de lever i feil vekstsone!! Andre vet ikke at de står med beina i sur jord enda bøkene forlanger masse, masse kalk!! Nei, her overlever bare de som vil. Jeg truer med oppgraving og forflytning. De som ikke trives, blir brutalt hevet over i en annen hage! Mine foreldre er som oftest offer for mine grove feilvurderinger..

Uansett, her er noen flere bilder fra hagen:










Det er ikke bare blomster av den rotfaste arten som pryder vår hage :) Vi har to gamle, vakre katter også, nemlig Salsa Australius og gamlemannen Sofus.



Nå er snart hagesesongen over for denne gang. Det som gjenstår er å høste inn sukkererter, bønner, epler, litt mer salat, reddik, tomater og urter. Så lar vi bare hagen vær frem til våren. Rydde gjør vi ikke i sone4 - her trenger alle plantene en tykk og god dyne på før frosten setter inn, noe de besørger selv. Om en da ikke rydder for mye.

Om jeg husker det, kommer jeg nok til å dele litt oppskrifter og annet etter hvert som jeg høster, konserverer, forveller og fryser, sylter og safter ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar