søndag 17. august 2014

En sommer i vår hage - del 1/2

"Botanikk er det verste blomstene vet"

Disse ord ble ytret, evt. skrevet, av N. Grieg og jeg synes absolutt det er en holdbar påstand! Det holder jeg fast ved - uansett!!

Foruten en liten opprydding hver vår, passer hagen stort sett seg selv. Dvs. gubben har overtatt ansvaret for kjøkkenhagen og drivhuset. Han raker, sår, vanner og høster. Flinke mannen.

Blomster er derimot mitt domene. De fikk et lag kompost fra gjenvinningsanlegget tidlig i sommer. Deretter konfiskerte jeg noen store hauger med gressavklipp fra nærmeste idrettsplass og la det utover som jorddekke. Presto - mye mindre luking!!


Her er hvordan hagen så ut på sitt beste denne sommeren:






























En av grunnene til at hagen så veldig ryddig og fin ut denne sommeren, var mangel på vind og regn. Særlig i kombinasjon! Vanligvis får vi i alle fall et par fuktige dager med nordvestlig frisk bris som legger hagen flat som en pannekake, men ikke i år. Dvs. det været kom ikke før nå i august..

For et par år siden plantet vi en honningrose i urtebedet. Denne truer med å bli gigantstor (som jo alle beskrivelser av rosen lover). Vi har latt den klatre på en rosebue. Det er mulig at den rosebuen er skammelig underdimensjonert.. En vindfull dag truet med å velte hele herligheten!! Gubben måtte ut i all hast og binde spetakkelet fast til min dekorative støpejernsgrytevedovn. Uansett hvor diger honningrosen blir, drar den ikke avgårde med støpejernsgrytevedovnen min!!

Les den spennende fortsettelsen i: En sommer i vår hage - del 2/2


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar