tirsdag 6. februar 2018

Mer vikingmoro!

Det begynner å bli noen år siden jeg var med på vikingmarked ved Bronseplassen sammen med Inky og Tiny. Jeg ble inspirert til å gjøre et nytt forsøk - og nå har jeg altså meldt både gubben og meg selv inn i Agder Vikinglag.

http://www.agderviking.org/

Dersom du kikker i arkivet, vil du finne et blogginnlegg om min første erfaring med vikingaktiviteter. Helt på nybegynnernivå og bare for moro. Denne gangen har jeg lyst å gå litt mer i dybden - uten ambisjoner om å ha det mindre gøy!

De siste par ukene har jeg begravet meg i alt om vikinger; lest artikler, bøker, sett dokumentarer osv. En sped begynnelse - og jeg har et handicap: ingenting fester seg i mitt hode. Kunnskap går inn og fordufter like fort.. Derfor tenkte jeg å samle lenker og interessante ting jeg finner her, så har jeg en viss oversikt.

VOLVER

Vikingentusiast (og mentor?) Thomas har fortalt at det er moro å ha en bakgrunnshistorie! Epoke, klesstil, rolle, utstyr.. Hvem er du som viking?

Jeg meldte meg inn i en rimelig seriøs (og med seriøs mener jeg; vi LEKER ikke viking her!) gruppe på FB. Erklærte gledesstrålende at jeg ville være volve og om de hadde noen tips. Ingen var direkte ufine men jeg ble i klare ordelag forklart at volve, det kunne jeg ikke bare velge å være. Jeg kunne ta på tøyet og gå med staven, men volve - det var ikke noe jeg valgte selv. Det var et kall som valgte meg! Jeg ble litt satt ut og tenkte at om disse vikingfolka tok ting så alvorlig, så var det kanskje lurt å heller være trell.. eller et kokekar eller noe sånt. (Jeg skal forklare mer om hva en volve er for de som ikke vet).

Men så fikk jeg en fin kommentar:


"Hej Lene. For det første, super fedt billede. Jeg synes jeg vil give mit besyv med. Reenactment betyder noget forskelligt for mange, men for langt de fleste betyder det ganske enkelt formidling af en historisk periode, med det de nu engang interesserer sig for. Og at være Asatro er ikke en del af det at være reenactor på markederne. Der er en del asetro, der tager på markederne, og bringer deres tro med, i form af formidling og ritualer, men for mange, inklusive jeg selv, er der ingen forbindelse mellem reenactment og Asetro. Religionen er en vigtig del af formidlingen, på samme måde som div. håndværk, historiefortælling, kamp mm., men for min skyld kan man sagtens anlægge et persona, eller en rolle, som vølve, uden at være det til daglig. Det vil for mig være en formidlingsting, på samme måde som munke på middelaldermarkeder. Jeg har selv dyrket kamp og krigerformidling de sidste seks år på mange markeder, men jeg har aldrig set mig selv som en del af en vikinge-kriger klasse, eller adopteret vikingetidens sociale normer til mit eget liv - jeg har anlagt en mentalitet til det at deltage reenactmentkamp, og derudover har jeg spillet roller til kampshows. Derfor mener jeg at det er rasende vigtigt at vi skelner imellem det at være reenactor, og det at tilegne sig en bestemt kultur eller religion. Så med respekt for folks tro, synes jeg at du skal gå all-in på at formidle en Vølve fra vikingetiden, hvis det er der din interesse ligger."

Nettopp DET synes jeg var en flott beskrivelse; nemlig historieformidling! For første gang jeg besøkte vikingmarkedet på Bronseplassen føltes det som om jeg hadde reist tilbake i tiden og at jeg faktisk gikk rundt i en vikinglandsby! Det var utrolig artig å se trellemarkedet, sverdkamper, tautrekking og annen moro, se alle de flotte håndtverkene og draktene. Et levende museum på en måte. Historieformidling på en spennende måte!

Derfor har jeg bestemt at jeg vil lære det jeg kan om volver - og det skal være min vikingkarakter.


For at ikke blogginnlegget skal bli uendelig langt, må det deles opp. Alt jeg har lært så langt om volver i neste innlegg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar