onsdag 2. oktober 2013

Utstein Kloster


Utstein kloster, som ligger på Mosterøy ikke langt fra Stavanger, er Norges eneste bevarte middelalderkloster. Utstein huset i sin tid 10-12 brødre, men en hel tjenerstab stod for bl.a. gårdstell og matlaging. Innunder klosteret hørte det til store jordeiendommer og det kunne derfor brødfø en halv skokk med mennesker årlig. Klosteret ble sannsynligvis grunnlagt i forbindelse med kongekroningen av Magnus Erlingsson i Bergen i 1164. De kappekledde tilhørte Augustinerkorherreordenen. Hvis du er nysgjerrig på hvem Augustinerkorherrene var (evt. er), kan du google dem selv, men det er en katolsk konføderasjon - så mye har jeg funnet ut. I dag eies klosteret av en stiftelse som driver det som museum, kurs- og konferansesenter mm.

Jeg synes det var vakkert der, med unntak av piggtråden som passet godt på nabogårdens åkre. Jeg slepte med meg to særdeles turtrøtte hunder og travet rundt på området en stund. Til slutt måtte jeg gi meg, for bustebartene så ut som om de led de forferdeligste kvaler. Ikke engang sauene som myldret rundt overalt klarte å påkalle seg noe særlig oppmerksomhet. De så ut som myrull på avstand og bæææingen hørtes lang vei. Uansett, her er noen av bildene jeg tok:








Jeg forsøkte å få noen fine bilder av dyrene foran klosteret. Det var ikke så lett fordi de begge var lut lei av alt som heter tur og fotografering. Det ble piping og tenners gnissel, men jeg fikk da tatt i alle fall ett som ble sånn noenlunde akseptabelt (har tatt med de "mislykkede" også).




Til slutt fikk de lov til å legge seg i bilen - da ble de glade igjen. Noen sauer stengte veien for oss, så da fikk fotografere litt til likevel! Hender det at du har lyst til å fotografere noen som ikke har lyst til å fotograferes?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar